De eerste schooldagen - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Nadine Ingen-van Lierop - WaarBenJij.nu De eerste schooldagen - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Nadine Ingen-van Lierop - WaarBenJij.nu

De eerste schooldagen

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

03 September 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Week 3 is inmiddels achter de rug. Kinderen nemen nog gewoon hun lunch van thuis mee (Nederlanders eten boterhammen, geen nachks, pizza of kipnuggets - daarom zijn wij nog niet zo dik) en fietsen of steppen naar school. Samen met 4 andere kinderen, vand de 350!

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ze 's middags vaak ophaal met de auto. Maar dat heeft alles te maken met de zinderende hitte, hoge luchtvochtigheid en heuvel onderweg. Dan is een kwartier lopen echt niet te doen.
Mooie school, grote bieb, veel hulp (school councilor, lees- en rekenhulpen zitten hier in de school wat n verademing is). Jikke doet t geweldig in 1st grade. Ze komt elke dag met gemaakte opdrachten vol met positief commentaar als 'wowie, awesome, great' of n ster of smiley. Mij loslaten vindt ze nog erg moeilijk 's ochtends en in t begin vond ze t erg moeilijk dat ze nog geen vriendinnen had (dat was haar grootste zorg - er liggen thuis een ziljoen tekeningen met Lara erop geschreven). Maar inmiddels heeft ze al 2 vriendinnetjes. Zondag heeft ze eindelijk haar eerste speelafspraakje. Dat gaat hier namelijk niet zo makkelijk omdat alle ouders hier in hun auto blijven zitten bij het ophalen en dat is een soort lange pick-up line: er zijn twee ingangen waar kinderen opgehaald worden. Ouders gaan met hun auto's in de rij staan om langs een van die plekken te komen. Kinderen staan bij die plekken opgesteld en zodra de auto van hun ouders voor komen, stappen ze in. Je ziet dus niet heel veel ouders staan wachten op z'n Hollands op t schoolplein (dat is er ook niet zoals wij dat kennen). En afspreken gebeurd vaak niet gelijk (buitenschoolse activiteiten) maar in weekenden en met ouders. Ben benieuwd.
Veel kinderen vinden Jikke erg leuk (natuurlijk) maar net zoals in Nederland heeft ze niet echt behoefte aan 10 vriendinnen (buiten Lara, Sabine en Lotte had ze daar ook geen behoefte aan).

Iedereen op school weet inmiddels wel wie Pepijn is natuurlijk. Die lult met iedereen. Ook al is het in het Nederlands haha. Zijn conversational English is al verbazingwekkend goed. Nu nog zelfvertrouwen daarin en concentratie in de klas. En dat is voor Pepijn een stuk moeilijker dan Jikke. Jikke krijgt als 1st grader natuurlijk nu alles geleerd: hoe dingen gaan, het systeem. Maar de overgang van groep 3 naar 2nd grade is veel groter en moeilijker! Wat n verschil in hoe dingen geleerd worden, wat ze moeten kennen, hoe ze moeten leren. Het is voor Pepijn n stuk moeilijker om in te komen. En als je dan al snel afgeleid bent... Help hem daarom op dit moment ook dagelijks een paar uur op school want anders komt er niets uit z'n handen. Natuurlijk niet de bedoeling, dus er is nu al n team ingeschakeld om te kijken hoe ze hem het best kunnen begeleiden en om m te testen op meerdere gebieden. Wij hadden zelf allang het vermoeden dat Pepijn dislexie heeft. Gaan ze hier zo snel mogelijk testen. Wat n verschil met het aanmodderen in Nederland! Groot voordeel dat al dit soort hulp hier op de scholen zelf aanwezig is. Ben benieuwd: constatering en inschakelen ging snel. Nu kijken hoe snel hier een daadwerkelijk resultaat en plan uitvloeid.

Pepijn is ondertussen het lievelingetje van een van de stafmembers en heeft vooral veel vriendinnetjes. Ook erg populair onder onze buurjongetjes Canadese Grayson en Deense Storm. Beiden drie jaar en beiden vinden Pepijn erg stoer.

Vooral Jikke mist haar NL vriendjes. Haar favoriete boek momenteel is het fotoboek van vriendje Duncan. Vanavond nog zuchfe ze dramatisch bij het zien van een van zijn foto's 'oooo ik ben zo verliefd'. Hilarisch om te zien met dat serieuze verliefde gezicht dat ze er bij trekt.

Ze zijn hier zoals ik al eerder schreef erg van de 'pledges' (eeden) die ze voor van ales afleggen. Pepijn kan dat Niet normaal doen want hij vindt t belachelijk: dat toen wij in Nederkand toch ook niet! Tsja ze zijn hier nou eenmaal erg van dat nationale. Wat niet wil zeggen slecht perse. Maar ik kreeg toch enigszins jeuk toen de kinderen zich moesten verzamelen in de gym vanmiddag en de Sons of the American Revolution onder luid tromgeroffel en verkleed als soldaten uit de 18e eeuw een schilderij kwamen schenken van pioneer Henry Leavenworth. Deze heeft de eerste blanke nederzetting (Leavenworth) in Kansas gesticht en de kids zitten op Henry Elementary, vandaar. Leavenworth Pioneers is zo'n beetje de mascotte kreet hier. Volkomen normaal hier, maar je kijkt als buitenstaander je ogen uit! Toch n klein beetje eng in mijn ogen.
Vervolgens worst er ook WW'er trouw gezworen aan de vlag (kent Jikke al uit haar hoofd en die doet dan ook fanatiek mee) en daarna heeft t schoolhoofd t nog even over de juiste deugden en dat er volgende maand studenten geëerd worden die nnuitstekend voorbeeld geven van trots en respect... Denk dat Jikke serieus een kans maakt want is rolmodel. Pepijn lijkt te veel op z'n vader ben ik bang (dus dat komt tegen de tijd dat hij gaat studeren helemaal goed haha)

• 03 September 2011 - 13:02

Christa:

aaaaaahhhhh wat schatttig van Jikke. Was het toch een goed afscheidskadootje. Duncan is ook nog steeds verliefd op jikke hoor. Hij is ook regelmatig boos op mij dat mij het skype gebeuren op de pc nog niet lukt. Ligt aan de pc denk ik. Word aan gewerkt.

• 16 September 2011 - 19:02

Esther Kiebert:

Hi Nadine, wat ben je toch een geweldige verhalen schrijfster!! Erg leuk om te lezen dat het goed gaat met jou en je gezin, maar jeetje wat beleven jullie veel of lijkt dit maar zo ;-) We hebben het ooit al wel eens gehad over rust in de tent (ha ha)...