Weekje Capitol Hill - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Nadine Ingen-van Lierop - WaarBenJij.nu Weekje Capitol Hill - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Nadine Ingen-van Lierop - WaarBenJij.nu

Weekje Capitol Hill

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

23 April 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Lunchen met Obama, overleg met Hilary, diplomatie bedrijven met 69 andere landen, het was me het weekje wel in Washington DC :).

Afgelopen week had Remco een fieldtrip naar Gettysburg en Washington met alle internationals. Gezinnen werden aangemoedigd mee te gaan, dus dat lieten wij ons geen twee keer zeggen! Tussen 127 tornado's en nog meer zware stormen door vertrok ik samen met de kids zondag 15 april in alle vroegte naar Washington na een zeer korte nacht daar er voortdurend Weather Alerts werden gegeven (daar heb je een speciale alarmklok voor). Gelukkig hield de stormwaarschuwing om 4.47 's ochtends op, 10 minuten nadat we vertrokken waren. De piloot joeg iedereen zo'n beetje het vliegtuig in omdat een volgende storm alweer naderde. Stormachtig begin zeg maar :).

Aangekomen gelijk zomerkleding aangetrokken, want 30 graden en om 11 uur met de metro naar het centrum van de stad vertrokken. Openbaar vervoer, wat een opluchting! Remco zou 's avonds aankomen, want die zat in Gettysburg battlefields te bekijken. Wij gingen cultuurhoppen in de stad!

En wat een stad! Mooi, groen, wijds! Niet gedacht. New York is op dat punt echt een unieke stad en niet te vergelijken met andere steden. Washington is heel schoon, vriendelijk, netjes... zeer netjes en ontzettend veel monumenten en musea. De kinderen hadden dan ook geen huiswerk van hun juffen meegekregen, want die vonden dit een erg educatief uitstapje!

Als eerste gingen we natuurlijk naar het hart van de stad: The Mall. Da's die grote groene strip waar Capitol Hill aan de ene kant en Lincolns Memorial aan de andere kant staat met daartussen nog een paar monumenten. Forrest Gump gezien met zijn toespraak? Martin Luther King? Dat is allemaal hier! Vanwege die laatste naam uniek om hier dan ook te staan.
Aan The Mall zitten allemaal enorme musea en monumenten. Allen gratis te bezoeken! Lang leve Smithsonian. Een Engelsman die de Amerikanen cultuur wilde bijbrengen en vond dat zijn musea gratis moesten zijn. Dit was in de 19e eeuw en tot op vandaag de dag zijn alle grote musea dan ook gratis. Al moet het hun de kop kosten!

Ons rijtje cultuur:
1. American History (tsja), van de originele vlag die heeft geinspireerd tot hun volkslied tot Kermit de Kikker en de rode schoentjes van Dorothy (die tornado was wel heel heftig als ie de schoenen helemaal vanuit Kansas hierheen heeft geblazen).
2. Natural History. Prachtig enorm grote collectie over de evolutie; de wereldberoemde Hope Diamant (46 karaats maar dan wel stoffig nou ja); gave insectencollectie (Pepijn durfde een enorme sprinkhaan vast te houden)
3. Tour langs Korea monument, Vietnam monument, Lincolns-, Jeffersons-, Roosevelts- and Martin Luther Kings monument
4. Zoo (inclusief panda's en biologisch en ecologisch gefrituurde hap)
5. Newseum. Een walhalla voor nieuwsjunkies en afgestudeerd journalisten als ik, maar ook heel erg gaaf voor kinderen want die kunnen hun hart ophalen in het interactiefe gedeelte
6. George Washington Estate op Mount Vernon. Prachtig openlucht museum, maar vergeleken met onze kastelen best klein (en van hout)
7. Air & Space museum voor de grote kinderen. Eh kind.
8. Science Museum. Als je het Nemo gewend bent, valt alles daarna flink tegen helaas.
9. Het Witte Huis natuurlijk. Weehoo Obama in het echt gezien!

Enfin ik zit vol verhalen over deze prachtige stad, aardige mensen en fonteinen waar je niet in mag spelen. Volgt! Maar wilde jullie een paar foto's niet onthouden, dus bij deze alvast.

• 24 April 2012 - 07:10

Ewout Oord:

Wauw, klinkt goed Nadine. Ik ben er een beetje jaloers op. ;-) Zo'n dag cultuur, wie wil dat niet.

Doe Rem de groeten van me. ik wil zeker een keer over Ghettysburg van hem horen.

Groetjes