Summercamp - Reisverslag uit Leavenworth, Verenigde Staten van Nadine Ingen-van Lierop - WaarBenJij.nu Summercamp - Reisverslag uit Leavenworth, Verenigde Staten van Nadine Ingen-van Lierop - WaarBenJij.nu

Summercamp

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

03 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Leavenworth

Woon je in Amerika als kind dan is summercamp onvermijdelijk. Want wat moet je anders in die 2,5 maand zomervakantie? Begreep nooit helemaal de noodzaak van die summercamps als ik een Amerikaansse film zat te kijken, maar inmiddels begrijp ik het, want wie heeft er als ouder 10 weken vrij? En al had je dat? Welke ouders en kinderen overleven 10 weken 24/7 met elkaar?!

Zie daar de oplossing summercamp. Je hebt ze in alle soorten en maten. Voor de volle 10 weken inclusief overnachtingen; dagkampen die je kunt boeken voor een week of ook 10 weken lang - maar waarbij je dus gewoon gebracht en gehaald wordt door je ouders; maar ook kampen die eigenlijk meer cursussen zijn en waarbij je bijvoorbeeld drie dagen een drumcursus kunt volgen van een uur per dag; of een week elke ochtend paardrijles. En niet te vergeten: bijbelkamp! De drie laatst genoemde gevolgd door mijn kinderen. Integreren met die hap (want anders worden mama en kinderen knettergek van elkaar).

Pepijn heeft drie dagen een soort drumcursus gevolgd van een uur per dag. Of liever gezegd (achteraf): waar kun je allemaal geluid uit timmeren? Tsja, dat hoef je Pepijn niet 2x te zeggen. Die liet zien dat je je in dat geval ook niet hoeft te beperken tot je handen. Met je hoofd en je voeten kun je ook trommelen. Zo flauw dat dat dan weer opeens niet de bedoeling is. Ach hij vermaakte zich wel. En de kinderen vonden m erg leuk (al die Amerikaantjes zijn zo krampachtig, beetje teveel gedrilled volgens mij: nul fantasie).

Jikke deed er nog een schepje bovenop: die heeft een week lang paardrijkamp gehad van 9 tot 12! Want vriendinnetje Grote Lotte heeft ook een paard en vroeger durfde ze niet, maar nu wel want Grote Lotte durft t ook. Het was een groot succes. Mede door de vier kittens denk ik die er rondliepen en het feit dat ze drie uur zonder broertje en mama kon zijn. Erg stoer van mijn kleine meid. Needless to say dat Jikke op paardrijden gaat!

En morgen gaan ze allebei voor drie ochtenden naar vakantiebijbelkamp. O help. Raar en beetje eng idee hoor. Hoewel Pepijn er wel gevoel voor heeft volgens mij, want die roept voortdurend dat je tegen iedereen aardig moet zijn en beestjes niet mag doodslaan, want God houdt van iedereen.
Tsja, ben benieuwd. Buurmeisje Ella gaat al voor het derde jaar, wat erg doorslaggevend voor de kinderen is. Ach, moet het gewoon niet met Nederland vergelijken. Is hier zo anders, wordt zo anders beleefd. Hoewel een van m'n vriendinnen serieus niet geloofd dat we van de apen afstammen, kwam ik vandaag in de dierentuin achter. Blijft raar dat mensen kunnen geloven dat we van 1 man en 1 vrouw afstammen met z'n allen. Ik snap dat niet. Werkelijk? Hoe zijn al die afstammelingen er dan gekomen als er geen partners van andere families waren? Wonderlijk. Maar goed, daar praat je dus niet over. Elkaar maar respecteren (en ondertussen een boek van Darwin cadeau doen voor hun verjaardag haha). Serieus: er is hier dus een hele beweging die wil dat de evolutietheorie niet meer wordt onderwezen op scholen! Harry Potter mag trouwens niet worden voorgelezen op scholen (zelfde achterban die vindt dat dit Duivels is - terwijl het uiteindelijk gewoon om de strijd tussen goed en kwaad gaat).

Enfin, ga me pas zorgen maken als Jikke in lange rokken wil gaan lopen met een hoedje op (euh..... o jee) en ze geen verantwoordelijkheid meer willen nemen voor hun daden omdat dan God er een bedoeling mee heeft. Dat geen verantwoordelijkheid nemen... o o. Is dit een slecht teken?
Ze pakken het wel leuk aan hoor. Het thema is 'Pandamenia, where God is wild about you'. Kregen een cd mee met de liedjes, zodat we die alvast konden oefenen. De eerste was erg leuk: dat God altijd van je houdt en er altijd voor je zal zijn, gezongen op een funky manier. Op zich niks mis mee. Die laatste 9 liedjes waren jammergenoeg een beetje van het zeurderige. Zelfs Jikke werd er flauw van.
Ben benieuwd hoe ze het gaan vinden. Ze beginnen geloof ik met een verhaal uit de bijbel en daarna gaan ze verkleden, schilderen, toneelstukjes doen etc. Klinkt leuk in ieder geval.
En mama heeft de komende drie dagen van 9 tot 12 VRIJ! Starbucks en boek ik kom eraan (nadat ik boodschappen, zaken, opruimen etc heb gedaan...)

• 03 Augustus 2011 - 08:10

Frans Van Lierop:

Hoi Nadine, Remco, Pepijn en Jikke,

Dat zwemmen kan ook niet anders met een opa die zijn hele leven al met waterpolo bezig is. Ik hoop nog steeds dat één van onze kleinkinderen actief gaat waterpoloën. Dus als wij over twee maanden komen rekenen we erop dat er een balletje in het water gegooid kan worden met Pepijn en Jikke. Laten ze daar alvast maar op gaan trainen.

• 03 Augustus 2011 - 18:10

(M)Annie:

Nou, vervelen doen jullie je in ieder geval niet. Cool Pepijn, op de foto is goed te zien dat je een goede drummer bent! En oom Jaap zal blij zijn met zijn petekind dat nu graag paard wil rijden, heeft ze toch een zelfde hobby als hij. Blijkt overigens dat ze in Amerika (net als vaak in Nederland) een geloofsverhaal en een natuurkundig verhaal met elkaar vergelijken. (SOrry, kan het niet laten. Triest....ze vertellen beiden een eigen verhaal dat elkaar helemaal niet hoeft te bijten. En Pepijn heeft al heel jong door waar het uiteindelijk om draait. Wat zou de wereld er mooi uit zien........als iedereen zo dacht. XXX